utorok 26. novembra 2013

Ako sa z ilustrátora môže stať sponzor vydavateľa

Dnes sneží (ale tak nepekne), tak aj Kniholub bloguje tematicky o jednom z mnohých zážitkov na tému cenové ponuky.

Dostala som ponuku ilustrovať knižku pre predškolákov a šlabikár. Znova. Pani mi zavolala, že sa im páči moja práca. A že tá knižka pre tých menších obsahuje asi 100 ilustrácií. A že mi môže ponúknuť asi 600 EUR. Zložitým matematickým výpočtom sa dopracujeme k honoráru 6 EUR za ilustráciu. Jeden obrázok odhadujem zhruba na hodinu práce. Honorár sa mi zdá malý. Napíšem svoj názor do mailu.

Pani volá na druhý deň. Môžu mi ponúknuť 900 EUR. Opäť sa zložitým matematickým výpočtom dostávame k odmene za jednu ilustráciu – teda 9 EUR. I keď sa mi honorár stále zdá nízky, poprosím ju, aby mi poslala rukopis. Chcem si prejsť zadania k ilustráciám.

Večer, čierna tma a čierny čaj, sú mi spoločníkmi pri lúskaní podkladov. Počítam ilustrácie, robím si poznámky o ich zadaní, komplexnosti, veľkosti... som control-freak, do tabuliek si značím nádychy, výdychy, aj vetry. Už toto je čas, ktorý projektu obetujem bez vidiny odmeny (predtým som už vydavateľstvu na mieru vyrobila ukážky ilustrácií bez nároku na honorár). Nevadí mi to.

Napočítala som spolu 274 ilustrácií. Namiesto avizovaných 100.

Opäť píšem mail. Tento krát vložím i trochu emócie. Zložitými matematickými výpočtami mi totiž vyšlo, že mi v skutočnosti ponúkli presne 2,18 EUR za jeden obrázok. Slovom dve eurá a osemnásť centov. 

Pani argumentuje: trh je neúprosný, tlačí ceny dole, to preto musia vyplácať nízke honoráre. Hovorím, že mi je ľúto, že tak robia na úkor autorov a ilustrátorov. Odhadujem, že pani v redakcii nesedí za 2 peniažky. Že si z tejto odmeny sama neplatí odvody do sociálnej a zdravotnej poisťovne. Že počítač, ktorý má na stole, jej pravdepodobne poskytuje zamestnávateľ. Že účet za telefón, z ktorého mi volala, taktiež uhradí vydavateľstvo. Že priestor, v ktorom sedí, sa nijako neodzrkadľuje na jej výplatnej páske.

Nechcem iba vyplakávať, a preto všetky tieto veci vždy vypíšem i zadávateľom do mailu. Dnes i vám, ktorí ste to dočítali až sem. A budem to tak robiť aj naďalej, pretože si myslím, že sa konečne musíme naučiť hovoriť o veciach, o ktorých hovoriť treba a obhajovať si postoje, príjmy, nároky a názory, ktoré treba obhájiť. Je mi jasné, že riskujem, že už mi v živote žiadny vydavateľ nenapíše. Mám čisté svedomie a plán B: stanem sa barmankou a konečne začnem pri práci popíjať Piňa Coladu a nie vodu obohatenú o horčík, aby ma z tých mailových konverzácií nerozbolela hlava.


PS: Zo všetkého najviac si želám svetový mier.

PS 2: Prikladám prehľadnú tabuľku zobrazujúcu výpočet príjmu za mesiac práce na tomto projekte. Ak by som výhradne na tomto projekte pracovala 8 hodín denne 1 celý mesiac (165 hodín), môj čistý mesačný príjem by sa za daných podmienok vyšplhal na nasledujúcu úroveň:
 
1 ilustrácia =  cca. 1 hodina práce
247 ilustrácií = 247 hodín práce
1 mesiac = 165 hodín práce
Hodinová sadzba = 2,18 EUR
Čistý mesačný príjem - 27,84 EUR


Presnejší výpočet v tabuľke nižšie:
(tabuľka sa po rozkliknutí zväčší) 



Autorka je ilustrátorka.

11 komentárov:

  1. asi preto som sa ešte nedostal k ilustrovani knih , vždy to zhori na tom že ich rozpočet je tak neuveritelne nizky ze to naozaj po pouziti lahkej matematiky vyde ze robite za 0.5 eura na hodinu , ziaden profesinalny ilustrator by na takuto sumu nemal povedat ano sami si tym podkopavaju nohy

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zial na Slovensku je to tak. Odmeny autorom (je jedno ci ilustratorom, spisovatelom alebo spevakom) su v rebricku vydavkou vydavatelstiev niekde hlboko dole. Prednost maju platy managerov, velke budovy, luxusne kancelarie. Autorom ma byt asi odmenou pocit stastia, ze ich ilustracie budu sprevadzat prve pismenka prvacikov...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Odpovede
    1. nemali by ste zaujem napisat nieco zo sveta ilustratorov aj pre nas portal www.detepe.sk?

      Odstrániť
  4. Nie som ilustrator, ale grafik a svojou pracou zivim svoju rodinu - 4-clennu. Musim povedat, ze podobne pri vypoctoch fungujem aj ja. Tiez narazam na podobne praktiky zadavatelov - hlavne pri vacsich zakazkach. Pouzivam originalny softver Adobe CS + Windows a Office + dalsi SW. Bohuzial - tvorive prostredie profesionalnych agentur a freelancerov deformuju ludia, ktori nemaju ani firmu a robia to za tie nizke peniaze, pretoze si neplatia ani odvody, ani softver a robia to na taktovom starom pocitaci. Tito ludia sa velakrat za kazdu silu pustaju do projektov, o ktorych nemaju ani paru. Ani netusia, kolko serioznych ludi oberaju o pracu a zivobytie. Jedinou cestou je stat si tvrdo za svojimi podmienkami a nechat tych drzgrosov, nech si popalia prsty na nejakom garazovom majstrovi.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj títo amatéri sú ľudia, ktorí si musia zarobiť na seba a na rodinu. To, či je niekomu fuk, že druhému odtŕha od úst, funguje obojstranne. Apelovať treba na zadávateľov. Žaiľ, tí si často neuvedomia ani to, že si prsty popálili.

      Odstrániť
  5. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. výroba a montáž reklamy je v súčasnosti o tom istom ... len z čoho má človek potom fungovať (ako firma) a žiť? ... =/

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Teda klobuk dole - spravit jednu ilustraciu pre deti za hodinu chce podla mna fakt slusnu davku zrucnosti. Osobne mam 2 deti a vie, ake vselijake detaily dokazu na takych ilustraciach vidiet a vnimat (co ja ako dospelak presvistim behom sekundy a odignorujem).
    Navrhujem pozriet sa aj za hranice nasej gubernie - ci to nie je s honorarmi lepsie. SK vydavatelstva (sudiac podla toho, co citam na nete) su cista ryza na peniaze bez hlbsieho zaujmu o obsah a formu...

    OdpovedaťOdstrániť